Index souhrnného indikátoru ekonomického sentimentu (5 2023, v bodech)
Skutečnost: 94,1
Očekávání:
Předchozí: 97,2
Index firemního sentimentu (5 2023, v bodech)
Skutečnost: 95,2
Očekávání:
Předchozí: 98,0
Index spotřebitelského sentimentu (5 2023, v bodech)
Skutečnost: 88,5
Očekávání:
Předchozí: 92,9
Rozbor: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v květnu vůči dubnu klesl, když oslabil sentiment firem i domácností. Morálka firem včetně jednotlivých sektorů je blízko jejich dlouhodobému průměru. Optimismus hlásí hlavně služby a taky obchodníci, naopak pesimismus převládá zejména ve stavebnictví a taky v průmyslu. Nálada domácností sice značně zaostává za svým dlouhodobým průměrem, avšak z rekordních minim (v říjnu 2022) během pár měsíců silně vzrostla.
Firemní sentiment se v květnu snížil hlavně oslabením klimatu průmyslu, zejména v sektoru automobilů. Podle ČSÚ velká část průmyslu resp. segmentu aut čeká v příštích měsících pokles tempa růstu výrobní činnosti. Hladina sentimentu firem nyní odpovídá jeho předpandemické úrovni, naopak silný růst sentimentu spotřebitelů posledních měsíců zatím stačil pouze na dorovnání minima z doby pandemie.
Hodnocení: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v květnu vůči dubnu klesl, když oslabil sentiment firem i domácností. Morálka firem včetně jednotlivých sektorů je blízko jejich dlouhodobému průměru. Optimismus hlásí hlavně služby a taky obchodníci, naopak pesimismus převládá zejména ve stavebnictví a taky v průmyslu. Nálada domácností sice značně zaostává za svým dlouhodobým průměrem, avšak z rekordních minim (v říjnu 2022) během pár měsíců silně vzrostla.
Sentiment ekonomiky zůstává oslaben kvůli stále prudké inflaci, Ukrajinské krizi, velmi silnému zvýšení úrokových sazeb centrální bankou nedaleko k minimům od listopadu 2012 a s tím spojeným zastavením růstu ekonomiky. Hodně domácností proto běduje pohledem finanční situace, jak meziročním srovnáním zhoršení, tak i výhledem. Firmy ale hlavně průmyslu a stavebnictví tak jako jejich konkurenty a partnery v Evropě či jinde na světě stále skličují omezení nabídky, nedostatek zdrojů, prodlužování dodávek a růst cen vstupů.
Na druhou stranu sentiment firem i domácností i v eurozóně v posledních měsících posílil s poklesem inflace a s tím i očekávání zvyšování úrokových sazeb s ochabováním energetické i Ukrajinské krize.