Index souhrnného indikátoru ekonomického sentimentu (4 2023, v bodech)
Skutečnost: 97,2
Očekávání:
Předchozí: 93,9
Index firemního sentimentu (4 2023, v bodech)
Skutečnost: 98,0
Očekávání:
Předchozí: 95,2
Index spotřebitelského sentimentu (4 2023, v bodech)
Skutečnost: 92,9
Očekávání:
Předchozí: 87,1
Rozbor: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v dubnu vůči březnu vzrostl s podporou růstu sentimentu firem i domácností. Nálada domácností sice značně zaostává za svým dlouhodobým průměrem, avšak z rekordních minim (v říjnu 2022) během pár měsíců silně vzrostla.
Hladina sentimentu firem nyní odpovídá jeho předpandemické úrovni, naopak silný růst sentimentu spotřebitelů posledních měsíců zatím stačil pouze na dorovnání minima z doby pandemie.
Hodnocení: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v dubnu vůči březnu vzrostl s podporou růstu sentimentu firem i domácností. Nálada domácností sice značně zaostává za svým dlouhodobým průměrem, avšak z rekordních minim (v říjnu 2022) během pár měsíců silně vzrostla.
Sentiment ekonomiky slábne kvůli stále rostoucí prudké inflaci, Ukrajinské krizi, velmi silnému zvýšení úrokových sazeb centrální bankou nedaleko k minimům od listopadu 2012 a s tím spojeným zastavením růstu ekonomiky. Rekordně hodně domácností proto běduje pohledem finanční situace, jak meziročním srovnáním zhoršení tak i výhledem. Firmy ale hlavně průmyslu a stavebnictví tak jako jejich konkurenty a partnery v Evropě či jinde na světě stále skličují omezení nabídky, nedostatek zdrojů, prodlužování dodávek a růst cen vstupů.
Na druhou stranu sentiment firem i domácností i v eurozóně v posledních měsících posílil s poklesem inflace a s tím i očekávání zvyšování úrokových sazeb s ochabováním energetické i Ukrajinské krize.