USA: Maloobchodní tržby a tržby stravovacích služeb (3 2023, meziměsíční změna, sezónně a kalendářně očištěno)
Skutečnost: - 1,0 %
Očekávání: - 0,4 %
Předchozí: - 0,2 % (revize zvýšení z - 0,4 %)
Rozbor: Ve Spojených státech amerických v březnu maloobchodní tržby v nominálním vyjádření oslabily víc, než čekal trh. V kontextu jejich prudkého lednového růstu i přes jejich stažení ve zbývajících měsících prvního čtvrtletí za celý první kvartál vzrostly robustně a podstatně potáhly v tomto období ekonomický růst. V posledních kvartálech maloobchodní tržby v reálném vyjádření s zohledněním inflace sotva stagnovaly.
Slabost maloobchodních tržeb přetrvává hlavně vedle nižších tržeb benzínových čerpadel kvůli zlevnění benzínu a nižší aktivitě a poptávce po palivech i v segmentech provázaných s trhem domů úpícího pod tího těžké recese, tedy skupiny nábytku, elektroniky a vybavení domácností a stavebního materiálu a vybavení pro zahradu, slabší jsou i skupiny tržeb diskreční spotřeby oděvů a jejich doplňků a zboží sportu, hobby, hudebních nástrojů a knihkupectví. Naopak silněji rostou tržby oddílů zdraví a osobní péče a online obchodů.
Data maloobchodních tržeb prvního čtvrtletí značně snížila slabost maloobchodních tržeb předchozích kvartálů. Meziroční růst maloobchodních tržeb a tržeb stravovacích služeb v březnu v nominálním vyjádření dosáhl 2,9 % po 5,9 % (revize zvýšení z 5,4 %) v únoru. Aktuálně se meziroční spotřebitelská inflace (měřená indexem spotřebitelských cen CPI resp. indexem cen osobních spotřebitelských výdajů PCE) USA pohybuje v rozmezí 4,7 - 6,0 %.
Hodnocení: Ve Spojených státech amerických v březnu maloobchodní tržby v nominálním vyjádření oslabily víc, než čekal trh. V kontextu jejich prudkého lednového růstu i přes jejich stažení ve zbývajících měsících prvního čtvrtletí za celý první kvartál vzrostly robustně a podstatně potáhly v tomto období ekonomický růst. V posledních kvartálech maloobchodní tržby v reálném vyjádření s zohledněním inflace sotva stagnovaly.
V reálném vyjádření v roce 2021 spotřeba domácností robustně rostla. Pomohlo hlavně značné oslabení pandemie s robustní očkovací kampaní spojené s otevíráním ekonomiky a obchodů a taky záchranné státní balíčky ekonomice. Růst výdajů domácností v dalších kvartálech zvolnil odfázováním státní podpory domácnostem i přiblížením spotřebitelského chování k dlouhodobému normálu. Reálnému růstu spotřeby domácností v roce 2022 odčerpala i inflace, vyšší úrokové sazby i nejistoty Ukrajinské krize se slábnoucí ekonomikou, která v prvním pololetí technicky vstoupila do recese (i přes rekordně silný trh práce).