Index souhrnného indikátoru ekonomického sentimentu (11 2022, v bodech)
Skutečnost: 90,1
Očekávání:
Předchozí: 89,8
Index firemního sentimentu (11 2022, v bodech)
Skutečnost: 93,0
Očekávání:
Předchozí: 93,4
Index spotřebitelského sentimentu (11 2022, v bodech)
Skutečnost: 76,0
Očekávání:
Předchozí: 71,9 (minimum od počátku sledování 5 2012)
Rozbor: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v listopadu vůči říjnumírně vzrostl s tahem odrazu nálady domácností z jejího rekordního dna (v historii jeho sledování, minima od května 2012 a tedy 12letého minima). Sentiment firem k říjnu lehce klesl.
V rámci firemního sentimentu vzrostla důvěra odvětví kromě stavebnictví. V sektoru domácností se pak podle ČSÚ respondenti ve srovnání s říjnem méně obávají zhoršení celkové ekonomické situace i jejich vlastní finanční situace.
„Poté, co v říjnu klesl indikátor důvěry spotřebitelů na historicky nejnižší hodnotu, zaznamenala v listopadu většina sledovaných ukazatelů mírné zlepšení. Mluvit o změně trendu by však zatím bylo předčasné, neboť většina respondentů zůstává v hodnocení klíčových ukazatelů stále výrazně pesimistická,“ uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Hodnocení: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v listopadu vůči říjnu mírně vzrostl s tahem odrazu nálady domácností z jejího rekordního dna (v historii jeho sledování, minima od května 2012 a tedy 12letého minima). Sentiment firem k říjnu lehce klesl.
Sentiment ekonomiky slábne kvůli stále rostoucí prudké inflaci, Ukrajinské krizi a velmi silnému zvýšení úrokových sazeb centrální bankou nedaleko k minimům od listopadu 2012. Rekordně hodně domácností proto běduje pohledem finanční situace, jak meziročním srovnáním zhoršení tak i výhledem. Firmy ale hlavně průmyslu a stavebnictví tak jako jejich konkurenty a partnery v Evropě či jinde na světě stále skličují omezení nabídky, nedostatek zdrojů, prodlužování dodávek a růst cen vstupů.