Makroekonomické události ČR: Index ekonomického sentimentu v listopadu popáte v řadě klesl, nicméně jen nepatrně

Makroekonomický zpravodaj
  |  
05.01.2022
  |  
Josef Kvarda
Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v listopadu meziměsíčně popáté v řadě klesl na minimum od dubna, když další ostrý pokles sentimentu spotřebitelů tentokrát téměř v celé míře vynahradilo zvýšení sentimentu firem. Index klesl na 95,2 bodů z 95,3 bodů v říjnu. Pokles byl dán snížením indexu sentimentu domácností, který rovněž klesl pětkrát za sebou na 7-měsíční minimum 90,4 bodů z 98,5 bodů v říjnu. Index firemního sentimentu naopak zastavil sled 4 poklesů v řadě a vzrostl na 96,2 bodů z 94,7 bodů v říjnu, minima od letošního března. Ve firemním sektoru se zvýšil sentiment průmyslu a stavebnictví, naopak sentiment služeb a obchodu klesl. Podle ČSÚ byl sentiment domácností opět významně zasažen obavami inflace, kromě toho lidé zmiňovali obavy z nezaměstnanosti a tím i zhoršení finanční situace. Firmy, hlavně průmyslu a stavebnictví tak jako jejich konkurenty a partnery v Evropě či jinde na světě stále skličují omezení nabídky, nedostatek zdrojů, prodlužování dodávek a růst cen vstupů. Do slabších výsledků odvětví domácí ekonomiky obchodu a služeb se začala nepříznivě projevovat nová vlna koronavirové pandemie.

Index souhrnného indikátoru ekonomického sentimentu (11 2021, v bodech)

Skutečnost: 95,2
Očekávání:  
Předchozí:   95,3

Index firemního sentimentu (11 2021, v bodech)

Skutečnost: 96,2
Očekávání:  
Předchozí:   94,7 (minimum od 3 2021)

Index spotřebitelského sentimentu (11 2021, v bodech)

Skutečnost: 90,4 (minimum od 4 2021)
Očekávání:  
Předchozí:   98,5

Rozbor: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v listopadu meziměsíčně popáté v řadě klesl na minimum od dubna, když další ostrý pokles sentimentu spotřebitelů tentokrát téměř v celé míře vynahradilo zvýšení sentimentu firem. Pokles byl dán snížením indexu sentimentu domácností, který rovněž klesl pětkrát za sebou na 7-měsíční minimum. Index firemního sentimentu naopak zastavil sled 4 poklesů v řadě a vzrostl z minima od letošního března. Ve firemním sektoru se zvýšil sentiment průmyslu a stavebnictví, naopak sentiment služeb a obchodu klesl. Podle ČSÚ byl sentiment domácností opět významně zasažen obavami inflace, kromě toho lidé zmiňovali obavy z nezaměstnanosti a tím i zhoršení finanční situace. 

Hodnocení: Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu Českého statistického úřadu v listopadu meziměsíčně popáté v řadě klesl na minimum od dubna, když další ostrý pokles sentimentu spotřebitelů tentokrát téměř v celé míře vynahradilo zvýšení sentimentu firem. 

Vedle inflace ohrožující domácnosti firmy, hlavně průmyslu a stavebnictví tak jako jejich konkurenty a partnery v Evropě či jinde na světě stále skličují omezení nabídky, nedostatek zdrojů, prodlužování dodávek a růst cen vstupů. Do slabších výsledků odvětví domácí ekonomiky obchodu a služeb se začala nepříznivě projevovat nová vlna koronavirové pandemie. 

Celkově zesílení sentimentu prvního pololetí tohoto roku bylo způsobeno optimismem slábnutí pandemie s pomocí plošné očkovací kampaně a brzkého otevření aktivity zavřených částí domácí ekonomiky. Sentiment domácností se vyšplhal k loňským hodnotám před úderem pandemie, firemní sentiment se i přes poklesy posledních měsíců kolem těchto hodnot pohybuje. Přizpůsobivost ekonomiky a podpora státu a centrální banky ekonomice zabránily poklesu sentimentu všech firemních odvětví, spotřebitelů a tím i celé ekonomiky pod minima z jara 2020, byť pandemie eskalovala až během posledního čtvrtletí 2020 a prvního čtvrtletí 2021. 

Přehled všech aktualit

SFG
Stabilní investice pro dlouhodobý rozvoj vašeho portfolia